Marek Toporowski

Publikacja: 06-09-2013

Marek Toporowski harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest solistą – klawesynistą i organistą; jego zainteresowania klawiszowe wciąż poszerzają się o nowe obszary - koncerty na klawikordzie, historycznych fortepianach, ostatnio interesuje się możliwościami klawiszowych analogowych instrumentów elektronicznych. Uważa, że łączenie różnych źródeł inspiracji i umiejętność gry na wielu instrumentach jest niezbędnym warunkiem kompetentnej interpretacji klawiszowej. Za każdym razem stara się jednak o głębokie wniknięcie w styl wykonywanych utworów i specyfikę instrumentu.
Już podczas studiów ceniony był jednak nie tylko jako solista, ale również jako wszechstronny kameralista, przede wszystkim akompaniator muzyki wokalnej. Ta działalność doprowadziła go do utworzenia w 1991 roku zespołu Concerto Polacco, z którym przeszedł długą drogę rozwoju od dawnej muzyki kameralnej w małych składach poprzez orkiestrową aż po wielkie dzieła oratoryjne. Obecnie, jako dyrygent, współpracuje często z różnymi zespołami popularyzując wprowadzanie elementów stylowego wykonawstwa wśród muzyków grających na instrumentach współczesnych.
Utworzona przez niego w 2008 roku Akademicka Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Katowicach – to kolejne działanie mające na celu propagowanie ideałów wykonawczych świadomego historycznie wykonawstwa w Polsce.
Wybór drogi klasycznego muzyka zawdzięcza pierwszej nauczycielce organów - Marietcie Kruzel. Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).
Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą – Kajetanem Mochtakiem.
Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T.Żebrowskiego, utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Czterokrotnie otrzymywał Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody.
Od wielu lat współorganizuje letni Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Jest regularnie zapraszany jako wykładowca kursów muzycznych; w szczególności organowych, klawesynowych i fortepianowych. Zajmuje się również popularyzacją muzyki organizując cykle koncertowe takie jak łączące różne gatunki muzyki Koncerty Lunchowe na organach Hammond Commodore w Muzeum Śląskim w Katowicach oraz spotkania z muzyką dawną w klubie Jazzarium w Warszawie.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkunastu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji.
Jako profesor prowadzi klasy klawesynu i historycznych praktyk wykonawczych w Akademii Muzycznej w Katowicach.
 

 
Festiwal Muzyki Dawnej Musica Antiqua Viva realizowany jest w ramach projektu “OD KLASYKI DO JAZZU”- Międzynarodowe Festiwale i Konkursy w Żorach
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013
Polskie Radio Dwójka
Patronat Medialny