Jury w składzie:

 Marek Toporowski
 Jan Čižmář
 Jan Tomasz Adamus

  

 
 
Marek Toporowski harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest solistą – klawesynistą i organistą ; jego zainteresowania klawiszowe wciąż poszerzają się o nowe obszary - koncerty na klawikordzie, historycznych fortepianach, ostatnio interesuje się możliwościami klawiszowych analogowych instrumentów elektronicznych. Uważa, że łączenie różnych źródeł inspiracji i umiejętność gry na wielu instrumentach jest niezbędnym warunkiem kompetentnej interpretacji klawiszowej. Za każdym razem stara się jednak o głębokie wniknięcie w styl wykonywanych utworów i specyfikę instrumentu.
 
Już podczas studiów ceniony był jednak nie tylko jako solista, ale również jako wszechstronny kameralista, przede wszystkim akompaniator muzyki wokalnej. Ta działalność doprowadziła go do utworzenia w 1991 roku zespołu Concerto Polacco, z którym przeszedł długą drogę rozwoju od dawnej muzyki kameralnej w małych składach poprzez orkiestrową aż po wielkie dzieła oratoryjne. Obecnie, jako dyrygent, współpracuje często z różnymi zespołami popularyzując wprowadzanie elementów stylowego wykonawstwa wśród muzyków grających na instrumentach współczesnych.
 
Utworzona przez niego w 2008 roku Akademicka Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Katowicach – to kolejne działanie mające na celu propagowanie ideałów wykonawczych świadomego historycznie wykonawstwa w Polsce.
 
Wybór drogi klasycznego muzyka zawdzięcza pierwszej nauczycielce organów - Marietcie Kruzel. Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).
 
Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą – Kajetanem Mochtakiem.
 
Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
 
Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T.Żebrowskiego , utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Czterokrotnie otrzymywał Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody.
 
Od wielu lat współorganizuje letni Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Jest regularnie zapraszany jako wykładowca kursów muzycznych; w szczególności organowych, klawesynowych i fortepianowych. Zajmuje się również popularyzacją muzyki organizując cykle koncertowe takie jak łączące różne gatunki muzyki Koncerty Lunchowe na organach Hammond Commodore w Muzeum Śląskim w Katowicach oraz spotkania z muzyką dawną w klubie Jazzarium w Warszawie.
 
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkunastu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji.
 
Jako profesor prowadzi klasy klawesynu i historycznych praktyk wykonawczych w Akademii Muzycznej w Katowicach.
 
 
 
Jan Čižmář – lutnista, teorbista, gitarzysta. Po ukończeniu klasy gitary oraz studiów muzykologicznych w rodzinnym Brnie, uczęszczał do Royal College of Music w Londynie, gdzie studiował gitarę klasyczną, a później również lutnię u Jacoba Lindberga. Nastepnie rozpoczął naukę u Nigela Northa, Joachima Helda, Mike'a Fentrossa i Christiny Pluhar w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Równocześnie brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Evangelinę Mascardi i Yasonuri Imamura. Jan Cizmar jest wszechstronnym wykonawcą instrumentów szarpanych, ze szczególnym uwzględnieniem historycznej lutni i dawnych odmian gitary. Regularnie wystepuje z zespołami takimi jak Orkiestra Osiemnastego Wieku Fransa Bruggena, Orkiestra Wieku Oświecenia, Collegium 1704 Vaclava Luksa i wieloma innymi. Koncertuje w Europie, USA i Azji.
Zanim zaangażował się w wykonywanie muzyki dawnej, zajmował się rockiem, jazzem, a później też gitarą klasyczną. Odbył trasę koncertową po Europie z nowojorską produkcją „Jesus Chrust Superstar” jako gitarzysta rockowy. Często pojawiał się na scenie w produkcjach teatralnych oraz tanecznych Lindsay Kemp Company i Leine & Roebana. Był założycielem i redaktorem naczelnym czeskiego magazynu Kytara, poświęconego gitarze i lutni. Regularnie współpracuje też z innymi czasopismami muzycznymi, jak i wydawnictwami nutowymi, np. Barenreiter. Zajmuje się wyszukiwaniem, edytowaniem i wykonywaniem muzyki z archiwów  Europy. Jan Čižmář uczy na rozmaitych letnich kursach mistrzowskich, prowadzi również klasę lutni w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

 
 
 
Jan Tomasz Adamus  - studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej oraz w Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Występuje w kraju i za granicą z recitalami organowymi oraz koncertami kameralnymi. Z założonym przez siebie zespołem Harmonologia nagrał XVII-wieczne unikaty ze zbiorów wrocławskiej Biblioteki Uniwersyteckiej oraz zrealizował pierwsze polskie wykonania na historycznych instrumentach wielu ważnych dzieł (Pasja wg św. Mateusza, Msza „Koronacyjna”, opery „Griselda” Vivaldiego, „Rodelinda” Händla, „Le nozze di Figaro” Mozarta). W ramach projektu Kapela Jasnogórska nagrał serię płyt z utworami Marcina Józefa Żebrowskiego i wczesnoromantycznymi dziełami wokalno-instrumentalnymi Józefa Elsnera. W latach 1995-2008 wykładał we wrocławskiej Akademii Muzycznej, a także gościnnie w Universität für Musik und Darstellende Kunst Graz. Publikował artykuły na temat ochrony zabytkowych organów oraz praktyki wykonawczej. Nagrał solowe płyty dokumentujące brzmienie historycznych organów – barokowego instrumentu w świdnickim Kościele Pokoju oraz romantycznych organów Gustava Heinze w kościele ewangelickim w Cieplicach. W latach 2003-2008 szef artystyczny wrocławskiego festiwalu muzyki dawnej Forum Musicum, w okresie 2005-2008 konsultant merytoryczny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Od 2000 roku dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy, od listopada 2008 dyrektor naczelny i artystyczny krakowskiego chóru i orkiestry Capella Cracoviensis, którą wprowadził na drogę modernizacji, czyniąc z niej dynamiczny zespół muzyki dawnej, grający w zgodzie z historyczną praktyką wykonawczą. Z CC  realizuje liczne projekty, wykonując – często po raz pierwszy w Polsce – zaniedbane dotąd arcydzieła, jak szereg oper i oratoriów Händla, wiele uwagi poświęcając muzyce polskiego baroku (Mielczewski, Pękiel, Gorczycki, we współpracy z najlepszymi międzynarodowymi zespołami instrumentów dętych), a także zaznajamiając krakowską publiczność z solowymi obsadami wokalnymi w oratoryjnych dziełach Bacha.



 
Festiwal Muzyki Dawnej Musica Antiqua Viva realizowany jest w ramach projektu “OD KLASYKI DO JAZZU”- Międzynarodowe Festiwale i Konkursy w Żorach
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013
Polskie Radio Dwójka
Patronat Medialny